Wybierz język
pl gb

Aktualności

← Powrót do listy aktualności

Wykorzystać wszystko, co dostępne, by Motywować w Zmianie

25 02 2012 | Piotr Kociołek

Zmiana na gorsze zawsze powoduje erozję części czynników budujących dotychczas komfort pracy. W oczywisty sposób polityka firmy okazuje się mniej przyjazna, cierpią relacje, czasem wynagrodzenie, warunki, w których przychodzi osiągać cel. Zachęcam jednak do odkrycia, że zmiany, poza swoim negatywnym ładunkiem, mogą być także szansą...

Tym bardziej, że są środki motywowania ludzi cały czas dostępne nawet w organizacji przeżywającej duże kłopoty. Najbardziej oczywiste z nich, to docenianie, tworzenie możliwości osiągania sukcesów, wykazania się, zwiększenie odpowiedzialności i wpływu na cele lub sposób ich osiągania.
Generalnie w trudnej zmianie ludzie potrzebują trzech rzeczy: rzetelnej komunikacji, struktury, która pomoże radzić sobie w okresie przejściowym, a przede wszystkim przywództwa. Ono stanowi realny substytut poczucia bezpieczeństwa, które zostało zburzone przez kryzys.

Dowodem na to, że zmiany mogą nieść także pozytywny ładunek może być przykład jednego ze znanych banków, który zrezygnował z utrzymywania placówek fizycznych. Była to zmiana trudna do przeprowadzenia, bo trzeba było przekonać rynek, że mimo takich decyzji bank pozostaje w swojej branży jako wiarygodny gracz. Również klienci musieli usłyszeć, że bank z nich nie rezygnuje, a jedynie przekierowuje na inne (zdalne) kanały dystrybucji. Oczywiste było, że pracownicy placówek zostaną zwolnieni, ale także ich szefów, którzy mieli przeprowadzić zwolnienia nie ominie utrata pracy. Jestem pod silnym wrażeniem tego jak ten proces został profesjonalnie i sprawnie przeprowadzony, odczuwając satysfakcję z możliwości uczestniczenia w tak dobrze zarządzonym projekcie komunikacji przejścia przez trudną zmianę.

Inna sytuacja dowodzi z kolei, jak ważne jest zaplanowanie strategii zmiany. Szef departamentu jednej z firm, rozmawiając ze mną poinformował, że planują restrukturyzacje. Nie sformułował jednak konkretnych celów tej zmiany, mówił o samych „miękkich” rzeczach. Okazało się, że brakuje struktury, która pomoże ludziom nadać biznesowy sens zmianie oraz będzie twardym miernikiem jej powodzenia. W toku konsultacji, pojawiły się jednak konkretne wskaźniki, które pozwoliły uzasadnić ludziom trudną zmianę, co ułatwiło jej zakomunikowanie, a także sprawiło, że ludzie łatwiej ją zaakceptowali i podjęli współpracę nad jej dokończeniem.

 

Piotr Kociołek

Coach, ekspert w programach rozwojowych, Partner DBM Polska